Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2012

ΜΙΚΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΛΑ ΚΡΥΜΜΕΝΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ


Η στάση πληρωμών, το φάντασμα της κοινωνικής επανάστασης, το δολοφονικό εμπάργκο εναντίον του Ιράν, η απομόνωση της κεντρικής τράπεζας και το εξευτελιστικό τελεσίγραφο της Γερμανίας
Γράφει ο Βασίλης Βιλιάρδος
ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Τα κράτη, σε αντίθεση με τους ιδιώτες, δεν είναι υποχρεωμένα να εξοφλούν τα χρέη τους. Η κυβέρνηση μίας χώρας, η οποία έχει τη δική της κεντρική τράπεζα, μπορεί να λαμβάνει συνεχώς νέα δάνεια - τυπώνοντας τα χρήματα, τα οποία κάποιος της δανείζει. Αυτό δεν ισχύει για τα κράτη της Ευρωζώνης – των οποίων όμως οι κυβερνήσεις δεν είναι επίσης υποχρεωμένες να πληρώσουν τα χρέη τους.


Εάν οι ξένοι δανειστές τις πιέσουν υπερβολικά, όπως στην περίπτωση της Ελλάδας, μπορούν ανά πάσα στιγμή να προβούν σε στάση πληρωμών, η οποία δεν είναι ότι καλύτερο, αλλά μετά από αυτήν η ζωή συνεχίζεται, συνήθως όπως προηγουμένως. Η χειρότερη περίοδος είναι αυτή που προηγείται της στάσης πληρωμών και της χρεοκοπίας – όχι τόσο αυτή που ακολουθεί.

Όπως συνέβαινε κάποτε με το «φάντασμα του κομμουνισμού», το οποίο αναζητούσε την πατρίδα του στην Ευρώπη, στο φημισμένο μανιφέστο του Karl Marx, έτσι και σήμερα όλες οι «δυνάμεις» της ΕΕ έχουν συγκροτήσει μία «Ιερή Συμμαχία», με στόχο να διώξουν «το φάντασμα της χρεοκοπίας». Εν τούτοις θα έπρεπε όλοι αυτοί οι πολιτικοί, οι οποίοι έχουν τοποθετήσει σαν πρώτο στόχο τους την εξόφληση των δημοσίων χρεών, θυσιάζοντας τους πολίτες τους, να θυμηθούν ένα άλλο φημισμένο φάντασμα: το φάντασμα της επανάστασης.

ΤΟ ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΟ ΕΜΠΑΡΓΚΟ

Το πρόσφατο Ευρωαμερικανικό «δολοφονικό» εμπάργκο εναντίον του Ιράν είναι χωρίς ιστορικό προηγούμενο – αφού αφορά ουσιαστικά μία χώρα, το μοναδικό «έγκλημα» της οποίας είναι το ότι δεν υποτάσσεται στις εντολές της υπερδύναμης.

Το 2010 οι εισαγωγές πετρελαίου της ΕΕ από το Ιράν ήταν μόλις 5,7% των συνολικών. Εν τούτοις, σε ορισμένες χώρες ήταν υψηλότερες - με την Ελλάδα στο 25%, την Ιταλία στο 13% και την Ισπανία στο 10%. Ειδικά η Ελλάδα ευρίσκεται σε δύσκολη θέση, αφού το Ιράν είναι η μοναδική χώρα, η οποία της παρέχει πίστωση – ενώ η Ιταλία δεν έχει πρόβλημα, επειδή έχει εξασφαλίσει μία ειδική εξαίρεση, λόγω του ότι δεν πληρώνει το πετρέλαιο στο Ιράν, αλλά το συμψηφίζει με τις οφειλές του απέναντι της (όπως θα έπρεπε να κάνει και η Ελλάδα, όσον αφορά τις γερμανικές αποζημιώσεις). Το Ιράν τώρα «ανέστρεψε το μαχαίρι» – ανακοινώνοντας ότι θα σταματήσει αμέσως τις εξαγωγές του στην Ευρώπη και δεν θα περιμένει το δικό της εμπάργκο.

Περαιτέρω υπάρχουν ενδείξεις, σύμφωνα με τις οποίες η Ινδία και η Κίνα θα πληρώνουν μελλοντικά τις εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν σε χρυσό Η αιτία είναι το ότι, θέλουν να αποφύγουν το «εμπάργκο» των Η.Π.Α. στην κεντρική τράπεζα του Ιράν – την οποία ουσιαστικά η υπερδύναμη θέλει να «αποσυνδέσει» από το παγκόσμιο διατραπεζικό σύστημα. Το γεγονός αυτό είναι επίσης πρωτοφανές, ενώ αναδεικνύει ένα νέο «σούπερ όπλο» της υπερδύναμης – η οποία φαίνεται ότι μπορεί να «αποσυνδέει» από το «χρηματοπιστωτικό κύκλωμα» όποιον θέλει, στερώντας του τη δυνατότητα να πληρώνει ή/και να πληρώνεται (οπότε να εισάγει και να εξάγει).

ΤΟ ΤΕΛΕΣΙΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ

Ένα τέτοιο έγγραφο, μία δήλωση υποταγής ουσιαστικά, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα στην Ιστορία της Ευρώπης. Η Γερμανία απαιτεί από την Ελλάδα την παράδοση της εθνικής της κυριαρχίας, όσον αφορά τον κρατικό προϋπολογισμό. Το πρωτότυπο κείμενο που ακολουθεί στα αγγλικά, τεκμηριώνει την τοποθέτηση μας

Assurance of Compliance in the 2nd GRC Programme

I. Background

According to information from the Troika, Greece has most likely missed key programme objectives again in 2011. In particular, the budget deficit has not decreased compared to the previous year. Therefore Greece will have to significantly improve programme compliance in the future to honour its commitments to lenders. Otherwise the Eurozone will not be able to approve guarantees for GRC II.

II. Proposal for the improvement of compliance

To improve compliance in the 2nd programme, the new MoU will have to contain two innovative institutional elements on which Greece will have to commit itself. They will become further prior actions for the second programme. Only if and when they are implemented, the new programme can commence:

1. Absolute priority to debt service

Greece has to legally commit itself to giving absolute priority to future debt service. This commitment has to be legally enshrined by the Greek Parliament. State revenues are to be used first and foremost for debt service, only any remaining revenue may be used to finance primary expenditure. This will reassure public and private creditors that the Hellenic Republic will honour its comittments after PSI and will positively influence market access. De facto elimination of the possibility of a default would make the threat of a non-disbursement of a GRC II tranche much more credible. If a future tranche is not disbursed, Greece can not threaten its lenders with a default, but will instead have to accept further cuts in primary expenditures as the only possible consequence of any non-disbursement.

2. Transfer of national budgetary sovereignty

Budget consolidation has to be put under a strict steering and control system. Given the disappointing compliance so far, Greece has to accept shifting budgetary sovereignty to the European level for a certain period of time. A budget commissioner has to be appointed by the Eurogroup with the task of ensuring budgetary control. He must have the power a) to implement a centralized reporting and surveillance system covering all major blocks of expenditure in the Greek budget, b) to veto decisions not in line with the budgetary targets set by the Troika and c) will be tasked to ensure compliance with the above mentioned rule to prioritize debt service.

The new surveillance and institutional approach should be formulated in the MoU as follows: “In the case of non-compliance, confirmed by the ECB, IMF and EU COM, a new budget commissioner appointed by the Eurogroup would help implementing reforms. The commissioner will have broad surveillance competences over public expenditure and a veto right against budget decisions not in line with the set budgetary targets and the rule giving priority to debt service.” Greece has to ensure that the new surveillance mechanism is fully enshrined in national law, preferably through constitutional amendment.

K&B analysis Ltd



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.